Anální váčky a problémy s nimi spojené

Zdroj úvodního obrázku: Tereza Opltová

Všimli jste si, že Váš pes

• „sáňkuje“
  • má problém při vyprazdňování
  • líže si zadek
  • drbe se
  • zapáchá
  • vykusuje srst pod ocasem
  • je neklidný, bolestivý, nechce si sedat?

Mohlo by se jednat o problém s análními váčky.

Co to jsou anální váčky?

Anální váčky jsou párovou kožní výchlipkou, ve které se shromažďuje sekret análních žlázek. Na pomyslném ciferníku by se anální žlázky nacházely v oblasti 4. a 8. hodiny:

Zdroj: Tereza Opltová

Sekret análních žlázek může být vodnaté až husté konzistence a silně zapáchá. Za normálních okolností se vytlačuje při průchodu stolice, a kromě lubrikace cest dodává stolici onen pach. Anální žlázy mají kromě psa i další psovité a dále i kočkovité, medvědovité a lasicovité šelmy. Díky nim mohou v přírodě značkovat svá teritoria.

Zdroj: Tereza Opltová

Problémy s análními váčky

Z domácích mazlíčků je řešíme zejména u psů, a to hlavně malých až středních plemen; u koček se jedná o ojedinělé případy.

1) ucpané váčky (tzv. impakce)

Příčinou ucpaných váčků bývá jejich nedostatečné mechanické stlačení při průchodu stolice a sekret v nich tudíž zůstává. To se děje např. při průjmech (nedostatečný tlak) nebo zácpě (nižní frekvence kálení). Dále při nadměrné tvorbě sekretu nebo u obézních psů. Vždy je velmi důležité vyřešit prvotní příčinu problému. Preventivní a/nebo pravidelné vyprazdňování análních váčků je nežádoucí.

2) infekce váčků (tzv. sinusitis paranalis)

Ucpání váčků může snadno přejít v infekci. Ta se projevuje zvětšením, zarudnutím, ztepláním a značnou bolestivostí oblasti, kde se váčky nachází (viz foto). Váček se může naplnit natolik, že se provalí přes kůži a praskne. Při infekci je sekret žlutozelený s příměsí vloček a někdy i krve.
Navštivte svého veterinární lékaře, který prasklý váček vypláchne, vydesinfikuje a aplikuje antibiotika a naplánuje s Vámi další kontrolu. Poté je důležité opět začít řešit původní příčinu, tedy proč k ucpání v první řadě došlo.

Zdroj: Anna Šrenková

3) tumory (nádorové procesy)

Tumory v oblasti konečníku mohou být zhoubné a nezhoubné. Může se jednat o adenomy, adenokarcinomy, lipomy a další.

Co jiného by to mohlo být?

Kromě problémů s váčky se Váš pes může lízat z důvodu bakteriální nebo kvasinkové infekce, přítomnosti střevních anebo vnějších parazitů. Celková svědivost může být i projevem potravní alergie.

Jak mám pokračovat dál?

Pokud Vašeho psa (příp. kočku) trápí některé z výše zmíněného, kontaktujte svého veterinárního lékaře. Ten s Vámi sepíše anamnézu, provede klinické a laboratorní vyšetření, stanoví diagnózu a probere s Vámi terapeutické řešení. Do té doby můžete obstarat límec a psa zabavit, aby se o svůj zadek příliš nezajímal.

Jak vymačkat anální žlázy u psa?

Nešetrným vymačkáváním análních váčků může dojít k jejich pohmoždění a následujícím potížím (bolest, zánět). V žádném případě se do toho nepouštějte sami, jen proto, že pes třeba sáňkuje. Nejprve je potřeba objasnit příčinu problému a tu teprve řešit.

Pokud si stav žádá opakované vyprazdňování, může vám váš veterinář poradit a hlavně ukázat, jak na to.

Při vymačkávání análních žlázek budete potřebovat rukavice, případně i lubrikant a především spolupráci pejska.

Žádný slovní popis nenahradí instruktážní video, jak žlázky vymačkat: