Kočičí rýma

Co je to vlastně kočičí rýma?

Je onemocnění hlavně koťat a velmi mladých koček, nebo naopak starých a nemocných koček, u kterých se projevují příznaky onemocnění horních cest dýchacích, často působící i problémy s očima nebo dutinou ústní. Kočičí rýma je spojena s vyspělostí a silou imunitního systému kočky, proto se objevuje u koťátek, která nemají imunitní systém ještě plně vyvinutý a u starých nebo nemocných koček, které ho mají vyvinutý dostatečně, ale je z nějakého důvodu oslabený oslabený.

Kočičí rýmu způsobují nejčastěji dva viry – kočičí herpesvirus a kalicivirus, které kočku oslabí natolik, že se k virům přidají následně i bakterie, hlavně zástupci rodů Mycoplasma felis a Chlamydia felis. Poté nám vznikají typické příznaky onemocnění kočičí rýmy.

Jak vypadá kočka s kočičí rýmou?

Taková kočička často kýchá, může mít nateklé a zčervenalé spojivky, což značí spojivkový zánět očí. Často taky trpí výtokem z očí a nosu, který je zpočátku vodnatý, časem se mění na hlenovitý, až hnisavý. Pokud je výtok z nosu hodně hustý, nebo je ho příliš mnoho, může mít kočka problém s dýcháním a dýchat s pomocí otevřené tlamy. U některých koček se v dutině ústní tvoří vředy, které jsou viditelné hlavně na jazyku a tvrdém patře. Tento stav je pro kočičku velice nepříjemný a stresující, proto si postupem času přestává hrát a být aktivní, přestane žrát a začne hubnout, přestává i pít. Občas může mít kočka i horečku.

Jak se kočka může kočičí rýmou nakazit?

Kočičí rýmou trpí hlavně venkovní kočky, nebo kočky, které jsou ve větším počtu chované na jednom místě (útulky, chovné stanice). K přenosu virů totiž musí dojít přímým kontaktem zdravé kočky s nemocnou, případně kontaktem zdravé kočky s infekčními kapénkami nebo výtokem nemocné kočky v prostředí (dveře, záchodek, hračky, i neumyté ruce chovatele atd.)

Jak veterinář zjistí, že moje kočička trpí kočičí rýmou?

Nejlepší je udělat stěr z očních spojivek a dutiny ústní pomocí speciální sterilní špejle. Tento vzorek se pak odesílá do laboratoře, kde ho vyšetří geneticko – molekulární metodou zvanou PCR. Tato metoda je schopna s vysokou přesností říct, zda se v našem vzorku nachází viry a bakterie, které kočičí rýmu zapříčiňují, nebo ne. Většinou to ale chodí tak, že kočku přivezete k veterináři, a ten podle anamnézy a těchto typických klinických příznaků „pozná“, že se jedná o kočičí rýmu a navrhne léčbu.

Jak se kočičí rýma léčí?

Jelikož jde primárně o virové onemocnění, proti kterému nemáme žádný lék, snažíme se alespoň zmírnit příznaky a kočce ulevit. Pokud nežere a nepije, můžeme ji podat infuze obsahující některé vitamíny a přípravky na podporu chuti k jídlu. Jestliže má obtíže s dýcháním, můžeme zkusit umístit kočku do kyslíkového boxu a snažit se jí hlenovitý výtok z nosu co nejvíce šetrně odstranit. Na přidatnou bakteriální infekci nám už mohou posloužit širokospektrální antibiotika, která můžeme použít i v případě zánětu spojivek. Jako přilepšení můžeme podávat kočce L-lysin, který snižuje množství vylučování viru a mírní příznaky onemocnění. Stejně tak se doporučuje Acyclovir a podobné přípravky, které podporují zástavu množení viru. Pokud příznaky nejsou tak závažné, samy u koček většinou odezní po uplynutí cca 10 dní.

Jako prevence proti tomuto onemocnění existují vakcíny, které slouží k ochraně a zmírněním příznaků před kočičím herpesvirem, kalicivirem, chlamydiemi i mykoplazmaty a jsou k dostání u každého veterináře. Vakcinovat můžeme koťátko už od věku 8. týdnů, dospělou kočku kdykoliv. Abychom ale dosáhli požadovaného výsledku a kočku ochránili co nejvíce, musí se proti těmto nemocem jednou za rok kočička pravidelně revakcinovat.

Obecně se poté doporučuje oddělit viditelně nemocné kočky od zdravých, stejně tak každou novou příchozí kočku ponechat odděleně v karanténě aspoň po dobu 2 týdnů. Všechny kočky vakcinovat a pravidelně revakcinovat, aby se zabránilo propuknutí nemoci. Pokud máme v chovu infekční kočičku, pořádně vydezinfikovat prostředí, ve kterém se kočky nachází (pořádně vysát, vytřít podlahy, vyprat všechny pelíšky a hračky, umýt všechny misky, pořádně si umývat ruce při manipulaci s kočkami atd.) a zabránit tomu, aby se k těmto vydezinfikovaným věcem nakažená kočka dostala (po dobu karantény by měla mít svoji místnost, se svými hračkami, miskami atd.)

Co si teda zapamatovat o kočičí rýmě?

• Je to virová nákaza koťat a starých, nemocných koček
  • Projevuje se typickým kýcháním, výtokem z očí a nosu, zarudnutím spojivek, sníženou aktivitou a odmítáním žrát a pít a hubnutím
  • Vyskytuje se hlavně v prostředí, kde je v kontaktu velké množství koček (venkovní kočky, útulky, chovné stanice atd.)
  • Proti kočičí rýmě existuje vakcína, kterou můžete koťátko nechat vakcinovat u veterináře už od 8. týdne věku, dospělou kočku kdykoliv
  • Kočku je nutné pro správnou ochranu pravidelně jednou za rok revakcinovat