Kastrace kočky

Co je to kastrace

Při kastraci kočky dojde k chirurgickému odstranění pohlavních žláz – vaječníků. Stejně jako u feny lze odstranit pouze vaječníky (ovariektomie), nebo vaječníky včetně dělohy (ovariohysterektomie). Tento proces je nevratný. Jedná se o rutinní zákrok s minimem komplikací.

Jaký je rozdíl mezi kastrací kočky a kocoura?

Kastrace kočky je vždy invazivnější, protože otevíráme dutinu břišní (tam se nacházejí u samic vaječníky). Ve většině případů nejsou po kastraci kocoura přítomny stehy – odpadá tedy starostlivost s jejich následným odstraňováním. I u kastrace koček lze použít šicí materiál, který se časem sám vstřebá. Kastrace kocoura je i levnější než kastrace kočky. Kastrace kočky trvá déle, ale i tak celý zákrok trvá 20-60 minut.

Kdy kastrovat kočku?

Standardně se kastrují kočky kolem 6. měsíce života. V této době kočka pohlavně dospívá. Pokud se má jednat o venkovní kočku, je rozumné ji vykastrovat před vypuštěním ven. Kočky mohou zabřeznout i ve 4 měsících věku a mít až 3 vrhy koťat ročně.

Proč kastrovat kočku?

1. Pokud se jedná o venkovní kočku, kastrací zabráníme nechtěnému množení koček i nechtěných koťátek, kterých každoročně nespočet umírá na ulici.
  2. Prevence mrouskání
  3. Zdravotní důvody: u koček je zánět dělohy méně častý, že u fen, nádory na vaječnících/děloze
  4. Kastrované kočky se drží blíže domova

Jak kastrace kočky probíhá?

Kastrace probíhá v celkové anestezii. O té se dozvíte více v článku: Anestezie. Na plánovaný zákrok by mělo být zvíře nalačno, to znamená, krmeno naposledy 6-8 h před zákrokem. Vodu nechejte k dispozici po celou dobu.

Kočku přineste k lékaři v přepravce určené ke transportu zvířat. Vyvarujete se tak možnému útěku, či poranění vás nebo zvířete. Samotný zákrok zabere kolem 30-60minut minut. Probuzené zvíře je propuštěno do domácího ošetření.

Ve většině případů je podán lék na bolest na 2-3 dny po zákroku, který majitel podává doma.

zdroj: elements.envato.com

Jak se starat o kočku po kastraci?

Den po zákroku může být kočička více unavená a ospalá, ale vždy ji převezměte plně při vědomí! Ten samý den už může dostat svoji porci krmení. Pokud nechce, není třeba ji nutit.

Důležité je hlídat pooperační ránu – ta musí zůstat v suchu – rozhodně kočku nekoupejte ani se válet venku ve špíně. Největším rizikem však zůstává ,,ošetřování“ ran samotnou kočkou. Kočky mají tendenci si rány olizovat a šicí materiál si vylizovat. Takto dochází často ke komplikacím v podobě infekce nebo odstranění stehů. Takovéto rány se pak hojí velmi komplikovaně. Kočka by měla ideálně dostat límec, případně košilku nebo síťku (pruban).

Límec si můžete vyrobit i doma, jak na to se dočtete v článku: jak vyrobit límec.

Rizika a komplikace kastrace

Riziko anestezie

Hematomy (modřiny) v okolí rány se většinou do několika dní vstřebají, urychlit to lze pomocí masti Heparoid (volně prodejná – její použití ale konzultujte s ošetřujícím lékařem).

Rozlízání rány, vykousání stehů a následná infekce a komplikované hojení.

Obecně platí, že zvířata po kastraci mají zvýšený apetit, a tedy tendenci k tloustnutí. Není však pravidlem, že každé zvíře po kastraci musí přibrat. Ze samotné kastrace se netloustne- to se děje při zvýšeném energetickém příjmu.

Cena kastrace kočky

Ceny za kastraci nejsou nijak definované a každý lékař si může požadovat částku, jakou chce. Cena kastrace kočky je obecně dražší než kocoura a může pohybovat ve velmi širokém rozpětí od 500 -8 000 Kč. Zohlednit je potřeba preanesteziologická vyšetření (vyšetření krve, rentgeny, ultrazvuk) kvalitu použitého materiálu, kvalitu anestezie i celkovou péči. Osobně doporučuji se vyhnout podezřele nízkým cenám – zadarmo to žádný veterinář nedělá, ušetřeno bude na důležitých věcech, které mohou vaši kočku ohrozit!

Antikoncepce pro kočky

Na první pohled se může zdát, že antikoncepce je šetrnější metodou než chirurgická kastrace. Opak je však pravdou. Většinou se jedná o hormonální injekce nebo tablety, které mají celou řadu nežádoucích účinků: zánět dělohy, rakovina mléčné žlázy, vznik cukrovky. Navíc se jedná pouze o přechodné řešení. Většina veterinářů včetně mě tuto variantu rozhodně nedoporučuje!