Kočka čůrá mimo záchod

Proč kočky čůrají mimo záchod?

Močení mimo záchod je u všech zvířat považováno za nežádoucí chování. Kočka by se za to neměla v žádném případě trestat, naopak by se mělo co nejdříve přijít na příčinu a tu následně odstranit. U koček je potřeba mít v první řadě na paměti, že by se mohlo jednat o zdravotní problém. Ať už vám připadá sebevíc, že to kočka ‚dělá naschvál‘, vždy ji nechte prvotně vyšetřit u veterinárního lékaře. Mezi další příčiny se řadí nespokojenost kočky.

Čeho je potřeba si všímat?

Všímejte si, zda to kočka dělá ve vaší přítomnosti nebo nepřítomnosti. Jestli se ve vaši domácnosti něco změnilo – počet zvířat, noví spolubydlící, partneři, děti, návštěvy, reorganizace nábytku, ale i nové pachy (prací prostředek, parfémy, rostliny) a další změny. Všímejte si, jestli čůrá mimo záchod na stejné místo nebo pokaždé někde jinde, v jakou dobu, jak často, zda-li není v moči přítomna krev. Jestli čůrá jen mimo nebo i na záchod, apod.

Zdravotní problémy

Pokud máte kočku delší dobu a najednou se u ní vyskytlo tohle nežádoucí chování, může být příčinou onemocnění močových cest. Mezi nejčastější poruchy s tímto spojené patří urolitiáza (močové kameny), záněty ledvin, záněty močových vývodných cest (močovodů, močového měchýře, močové trubice), záněty pohlavních cest a další. Všímejte si charakteru moči – změny barvy, zápachu, konzistence, zákalu. U kocourů je typický zápach při „značkování“, což je dalším nežádoucím chováním spojeným s močením, který se dá odstranit kastrací.

Moč také bude potřeba odebrat, aby se z ní mohla udělat analýza. Odběrovou sadu dostanete buď u veterináře nebo si ji můžete sami objednat na internetu. Jde o pytlíček se stelivem, který nasypete do vyčištěného kočičího záchodu a co nejdříve po vymočení odeberete pipetou moč do zkumavky. Vše je součástí balení a cena je okolo 100,-. Takto odebranou moč je potřeba co nejdříve dopravit k veterináři. Moč může získat i veterinář punkcí močového měchýře. Vše o vyšetření moči se dozvíte v článku: Vyšetření moči. Při návštěvě veterinárního lékaře mu sdělte všechno, čeho jste si všimli a co jste vypozorovali. Problémy i jiného charakteru než močového se mohou projevovat abnormálním močením.

Pokud kočka začne močit mimo toaletu, je potřeba nejprve vyloučit zdravotní problém.

Jak vznikají tyto zdravotní problémy?

Pokud se jedná o záněty močových cest, nejčastější formou je u koček tzv. felinní idiopatická cystitis (FIC), tedy sterilní zánět bez přítomnosti bakterií, kde hraje důležitou roli stres. Urolitiáza (močové kameny, písek) může být výrazně ovlivněna stravou. Kočky by se měly krmit vícekrát denně (klidně 6x i vícekrát, pokud nejsou na redukční dietě) čerstvým šťavnatým krmivem, které obsahuje zejména živočišnou bílkovinu.

Komerční krmiva pro kočky jsou jak ve formě kapsiček, past, tak ve formě granulí. Sledujte množství soli, živočišné bílkoviny, poměr vápníku a fosforu (optimálně 1,2 : 1) a vyvarujte se zejména těm krmivům, které obsahují převažující množství rostlinných složek. Suché krmivo – jako jsou granule, jsou častou příčinou vzniku močových kamenů, pokud převažují v krmné denní dávce.

Nespokojenost kočky

Pokud je vyloučena zdravotní příčina, je potřeba přemýšlet nad tím, co by mohlo kočku znepokojovat natolik, aby čůrala mimo záchod. Příčinou číslo 1 může být samotný záchod.

1. Špatný kočičí záchod – zkuste odstranit/přidělat stříšku, vyčistit alkoholovým přípravkem a nechat vyvětrat, případně vyměnit celý záchod
  2. Špatně umístěný kočičí záchod – blízko zvukového zdroje (např. pračka);
    místo, kde se pořád něco děje (např. často běhají děti);
    místo, kam se špatně dostává (např. starší kočky do schodů)
    ohraničené ze všech stran kromě vstupu – není místo, kudy odejít, pokud přijde jiná kočka
  3. Málo kočičích záchodů – v případě, kdy máte více koček – některé mohou odmítat chodit na místo, kam chodí druhá kočka
  4. Špatná podestýlka – příliš parfemovaná, příliš tvrdá, příliš dlouho nevyčištěná

Dalšími příčinami můžou být změny v domácnosti.

Čůrá vaše kočka do postele?

Kromě výše zmíněných můžou kočce vadit nové zkušenosti, zejména se jedná o nové členy domácnosti (zvířata, partneři, děti,..), nové prostředí (nový nábytek, ale i nové závěsy). Dále nové hierarchické postavení, stres, nuda, a další.

Při každé změně v kočičí domácnosti, dělejte vše pomalu a postupně, ať si vaše kočka může zvyknout. Buďte trpěliví a nikdy kočku netrestejte. Pokud jí budete věnovat dostatek pozornosti, péče a zábavy, tak bude spokojená ona i vy.