Otrava kočky přípravkem proti blechám

V boji proti zevním parazitům (zejména klíšťatům a blechám) využíváme nejrůznějších přípravků. Odlišuje je zejména účinná látka a forma podání (obojky, pipety, tablety). Některé přípravky určené pro psy, mohou být toxické a smrtelně nebezpečné pro kočky. Zejména se jedná o přípravky na bázi pyrethroidů.

Jak to začalo a co se stalo?

Majitelka tohoto mladého kocourka volala v nočních hodinách na pohotovost s podezřením na zásah elektrickým proudem. Našla jej doma s křečovitými záškuby vedle zásuvky.
Zásah elektrickým proudem je u zvířat poměrně vzácný.
Na videu vidíme kocourka již po iniciální stabilizaci (viz níže).
Proto jsme pátrali po dalších možných příčinách a při důkladné anamnéze jsme zjistili, že před pár hodinami podala majitelka na kůži přípravek proti blechám. Jaký? Expot!
V tu chvíli nám bylo vše jasné: otrava Permethrinem.
Přípravky obsahující permethriny mohou být pro kočky smrtelné již v dávce několika kapek!

První pomoc:

V takovém případě je potřeba postupovat rychle. Kocourka jsme nejprve zakanylovali a do žíly podali přípravek tlumící stahy svaloviny. Následně jsme jej důkladně vykoupali, abychom smyly zbytky přípravku ze srsti a kůže.  Poté jsme jej umístili do hospitalizačního boxu, napojili na infuzi a začali zahřívat.

Jak to dopadlo?

Tento kocourek měl velké štěstí. Po 12ti hodinách je opět ve formě a následující den mohl být propuštěn do domácí péče. Bez zdravotních následků.

Otrava permethrinem u koček

Kočky, narozdíl od psů, mají sníženou funkci metabolizovat (přeměna na neškodné látky) a eliminovat tyto látky z těla. Otrava se projevuje zejména neurologickými příznaky: třes, záškuby, křeče, nadměrné slinění, zvýšená tělesná teplota. Dávka, která může vést ke smrti je velmi  malá – i jedna kapka.
Pro psy jsou tyto přípravky neškodné.

O které přípravky se jedná?

Advantix spot-on
Bio Kill sprej
Arpalit
Bob Martin Premethrin spot-on
Duowin spot-on, sprej
Expot spot-on
Petosan spot- on
Top Spot On Stronger spot-on
Tyto přípravky jsou určeny pouze pro psy a měli bychom se jim vyhnout i u psů, kteří sdílí domácnost s kočičím parťákem- kočka může přípravek psovi olíznout ze srsti. V případě použití sprejů v prostředí při boji proti blechám je potřeba jejich zaschnutí a důkladné vyvětrání, než do místnosti  kočku pustíte.

Doporučení

Vždy se poraďte s prodejcem, nebo veterinárním lékařem při výběru vhodného přípravku.

Čtěte příbalovou informaci – ta obsahuje důležité údaje jako: pro jaký druh zvířete je přípravek určen, jak dlouho účinkuje, proti kterým parazitům bojuje, jak jej aplikovat, od jakého věku/hmotnosti je lze použít.

Pokud se stane, že omylem aplikujete nevhodný přípravek na kočku, první pomocí je jeho důkladné omytí z kůže a srsti.